Niezastąpione, czyli kampania wizerunkowa aptek w Niemczech
2018-09-05
Aby przeciwdziałać agresywnej konkurencji ze strony zagranicznych aptek wysyłkowych, niemieckie izby aptekarskie podjęły skoordynowaną kampanię wizerunkową na rzecz aptek stacjonarnych. Co roku na ten cel przeznaczane są dwa miliony euro. Do akcji przyłączyło się już prawie 6 000 aptek.
Jak pisaliśmy ostatnio przy okazji analizy zjawiska dowozu leków na receptę, niemieckie apteki stacjonarne poddane są presji ze strony zagranicznych aptek wysyłkowych.
Tradycyjny niemiecki system zapewnia aptekom finansowanie poprzez opłaty receptowe oraz odpowiedni poziom marż. W zamian apteki świadczą faktyczne doradztwo pacjentom, a autorytet farmaceuty stoi tam naprawdę wysoko.
Dopuszczenie możliwości dowozu leków na receptę stworzyło jednak lukę prawną, którą wykorzystują apteki poza granicami Niemiec. W przeciwieństwie do przestrzegających niemieckiego prawa aptek lokalnych, zagraniczne apteki wysyłkowe konkurują rabatami na leki refundowane przez ubezpieczycieli.
Jednak oprócz prób naprawienia sytuacji poprzez zmiany w prawie, na przykład przywrócenie zakazu dowozu leków na receptę (Versandshandelverbot), niemieckie izby inwestują również w uświadomienie Niemcom wartości, jaką mają apteki stacjonarne, w przeciwieństwie do wysyłkowych.
Po prostu niezastąpione (2018)
Planowana od zeszłego roku kampania posługuje się hashtagiem #unverzichtbar, lub w pełnej wersji „po prostu niezastąpione”. Ideą jest podkreślenie nieodzownej roli, jaką w systemie ochrony zdrowia odgrywają apteki.
Niemieckie apteki stacjonarne dysponują nowoczesną logistyką i aptekarze bez skrępowania podkreślają przewagę nad wysyłką.
Koszt kampanii dla niemieckiej ABDA (odpowiednik NIA) to dwa miliony euro rocznie, przy całkowitym budżecie izby w wysokości około 18 mln euro.
Leave a reply
Leave a reply