Okręgowa Izba Aptekarska w Warszawie przypomina, iż z dniem 16 kwietnia 2021 r. zmienił się tryb postępowania przy zgłaszaniu zmiany na stanowisku kierownika apteki ogólnodostępnej (art. 88 ustawy Prawo farmaceutyczne, dalej „PF”) oraz kierowników apteki szpitalnej, zakładowej oraz działu farmacji szpitalnej (art. 93 PF).
Zgodnie z tymi przepisami zmiana kierownika apteki wymaga złożenia przez podmiot prowadzący aptekę wniosku do wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego, nie później niż 30 dni przed planowaną zmianą, a jeżeli zmiana kierownika apteki jest spowodowana zdarzeniem, na które apteka nie miała wpływu – niezwłocznie po zaistnieniu tego zdarzenia.
Wniosek o zmianę kierownika apteki zawiera:
1) datę planowanej zmiany kierownika apteki;
2) adres apteki;
3) nazwę apteki, jeżeli dotyczy;
4) dane kandydata na kierownika apteki, o których mowa w art. 100 ust. 2 pkt 5 PF, obejmujące imię i nazwisko farmaceuty odpowiedzialnego za prowadzenie apteki, jego identyfikator jako pracownika medycznego, o którym mowa w art. 17c ust. 5 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, oraz dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań określonych w art. 88 ust. 2 PF;
5) dane osoby, która zakończyła pełnienie funkcji kierownika apteki;
6) przyczynę zmiany kierownika apteki.
Wojewódzki inspektor farmaceutyczny niezwłocznie po otrzymaniu wniosku o zmianę kierownika apteki, zwraca się do właściwej miejscowo rady okręgowej izby aptekarskiej, której farmaceuta jest członkiem, o wydanie w terminie 14 dni opinii dotyczącej spełniania warunków pełnienia funkcji kierownika apteki.
Brak wydania opinii w powyższym terminie przez radę okręgowej izby aptekarskiej uznaje się za brak przeciwwskazań do pełnienia funkcji kierownika apteki.
Wniosek o zmianę kierownika apteki może być załatwiony milcząco, co oznacza, że jeżeli w terminie 30 dni od złożenia tego wniosku wojewódzki inspektor farmaceutyczny nie wyda w tej sprawie decyzji, uważa się, że zmiana została zaakceptowana.
Wojewódzki inspektor farmaceutyczny może wnieść w drodze decyzji sprzeciw, w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, jeżeli osoba ubiegająca się o funkcję kierownika apteki nie spełnia warunków do objęcia tej funkcji.
Jeżeli zmiana kierownika apteki jest spowodowana zdarzeniem, na które apteka nie miała wpływu, osoba ubiegająca się o funkcję kierownika apteki może objąć tę funkcję z dniem złożenia wniosku o zmianę kierownika apteki. W przypadku wniesienia sprzeciwu przez wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego, osoba ubiegająca się o funkcję kierownika apteki przestaje pełnić tę funkcję z dniem następującym po dniu, w którym decyzja, od której wniesiono sprzeciw, stała się ostateczna.
Przypomnieć należy, że według aktualnych przepisów (art. 88 ust. 2 PF) kierownikiem apteki ogólnodostępnej może być farmaceuta, który spełnia łącznie następujące warunki:
1) posiada tytuł specjalisty w dziedzinie farmacji aptecznej, klinicznej lub farmakologii oraz co najmniej dwuletni staż pracy w aptece ogólnodostępnej w pełnym wymiarze czasu pracy, albo posiada co najmniej pięcioletni staż pracy w aptece ogólnodostępnej w pełnym wymiarze czasu pracy;
2) wypełnia obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego;
3) wypełnia obowiązki członka samorządu zawodu farmaceuty;
4) daje rękojmię należytego prowadzenia apteki.
Ponieważ rada okręgowej izby aptekarskiej wydaje opinię w przedmiocie spełnienia łącznie powyższych warunków, w celu uzyskania pozytywnej opinii OIA w Warszawie sugeruje równoczesne złożenie kopii tego wniosku do OIA w Warszawie wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnienie wszystkich wymienionych warunków, w tym w zakresie stażu pracy w zawodzie farmaceuty oraz wypełnienia obowiązku ustawicznego rozwoju zawodowego (ciągłych szkoleń). Brak przedłożenia takich dowodów może uniemożliwić wydanie opinii pozytywnej w określonym terminie.
W przypadku zmiany kierownika apteki szpitalnej powyższe przepisy stosuje się odpowiednio, z następującymi modyfikacjami (art. 93 PF):
Kierownikiem apteki szpitalnej lub zakładowej może być farmaceuta, który spełnia łącznie następujące warunki:
1) posiada co najmniej dwuletnie doświadczenie w wykonywaniu zawodu w aptece szpitalnej lub zakładowej w pełnym wymiarze czasu pracy lub równoważniku czasu pracy;
2) posiada tytuł specjalisty w dziedzinie farmacji szpitalnej, farmacji klinicznej lub farmacji aptecznej;
3) daje rękojmię należytego pełnienia funkcji kierownika apteki;
4) wypełnia obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego;
5) wypełnia obowiązki członka samorządu zawodu farmaceuty.
Kierownikiem działu farmacji szpitalnej może być farmaceuta, który:
1) posiada co najmniej roczne doświadczenie w wykonywaniu zawodu w aptece lub dziale farmacji szpitalnej w pełnym wymiarze czasu pracy lub równoważniku czasu pracy;
2) daje rękojmię należytego pełnienia funkcji kierownika apteki;
3) wypełnia obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego;
4) wypełnia obowiązki członka samorządu zawodu farmaceuty.
Osoba pełniąca w dniu wejścia w życie nowych przepisów, tj. 16 kwietnia 2021 r. funkcję kierownika apteki ogólnodostępnej, apteki szpitalnej lub zakładowej lub działu farmacji szpitalnej, która nie spełnia nowych wymagań przewidzianych odpowiednio w art. 88 ust. 2 lub art. 93 ust. 3 lub 4 PF, może nadal pełnić tę funkcję w tej aptece lub dziale farmacji szpitalnej.
Farmaceuta, który nie spełnia wymogu posiadania specjalizacji, określonego w art. 93 ust. 3 pkt 2 PF (dotyczy kierownika apteki szpitalnej lub zakładowej), może w okresie 36 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy o zawodzie farmaceuty objąć funkcję kierownika apteki szpitalnej lub zakładowej i pełnić tę funkcję także po upływie tego okresu. Jeżeli zmiana na stanowisku kierownika apteki (szpitalnej, zakładowej) będzie następowała po upływie 36 miesięcy od wejścia w życie ustawy o zawodzie farmaceuty kandydat taki będzie już musiał legitymować się specjalizacją w dziedzinie farmacji szpitalnej, farmacji klinicznej lub farmacji aptecznej.
Ponieważ brak jest, w zakresie nowego trybu postępowania przy zmianie kierownika apteki, przepisów przejściowych, należy uznać, zgodnie z zasadą bezpośredniego działania przepisów nowej ustawy, że wnioski w sprawie zmiany kierownika apteki złożone przed 16 kwietnia 2021 r. i nierozpoznane przed tą datą, podlegają załatwieniu według nowych przepisów. Oznacza to, że wnioski, które wpłynęły do Biura OIA w Warszawie i nie zostały rozpatrzone, zostaną przekazane zgodnie z właściwością do Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego.
Podstawy prawne:
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 944, z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 10 grudnia 2020 r. o zawodzie farmaceuty (Dz. U. z 2021 r. poz. 97)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735)