W związku z wątpliwościami interpretacyjnymi w zakresie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług, Okręgowa Izba Aptekarska w  Warszawie informuje, że zgodnie z ostatnim stanowiskiem zaprezentowanym w tej sprawie przez Ministerstwo Finansów obowiązek oznaczenia kodem GTU_09 odnosi się jedynie do transakcji wywozowych leków, wyrobów medycznych oraz środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego zagrożonych niedostępnością na terytorium Polski objętych jednocześnie obowiązkiem wcześniejszego zgłoszenia głównemu inspektorowi sanitarnemu. 

Kod GTU_09 nie musi być więc stosowany do krajowej sprzedaży takich produktów, nawet jeśli są umieszczone na ww. wykazie.

Przypomnieć należy, że wątpliwości interpretacyjne powstały na gruncie następujących przepisów:

§ 10 rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1988, z późn. zm.):

3. Poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2, ewidencja zawiera następujące oznaczenia dotyczące:

1) dostawy:

i)leków oraz wyrobów medycznych – produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych, objętych obowiązkiem zgłoszenia, o którym mowa w art. 37av ust. 1ustawy z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 499, z późn. zm.) – oznaczenie „09”,

art. 37av ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne: 

 art. 37av.1. Przedsiębiorca zgłasza Głównemu Inspektorowi Farmaceutycznemu zamiar:

1)wywozu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub

2)zbycia podmiotowi prowadzącemu działalność poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

– produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobów medycznych, zawartych w wykazie, o którym mowa w ust. 14.

14. Minister właściwy do spraw zdrowia na podstawie informacji przekazywanych przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego, gromadzonych w Zintegrowanym Systemie Monitorowania Obrotu Produktami Leczniczymi lub innych informacji dotyczących dostępności produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego lub wyrobów medycznych, uwzględniając dynamikę obrotu, ogłasza co najmniej raz na 2 miesiące, w drodze obwieszczenia, wykaz produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych zagrożonych brakiem dostępnościna terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zatem obowiązek oznaczenia kodem GTU_09 należy odnieść jedynie do tych transakcji zbycia wskazanych towarów podmiotowi prowadzącemu działalność poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

 Jednocześnie Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie ewidencji JPK_VAT i kar za błędy w niej poinformowało, że wprowadzona kara pieniężna w wysokości 500 zł za błędy w przesłanej ewidencji, ma na celu zobligowanie podatników do dołożenia większej staranności przy wypełnianiu plików JPK_VAT. Ma ona charakter fakultatywny, oparty na uznaniu administracyjnym warunkowanym okolicznościami konkretnej sprawy i nie będzie nakładana automatycznie, po identyfikacji błędu w ewidencji.  

Od 1 października 2020 r., tj. od daty wdrożenia nowego JPK_VAT, kara może być nakładana tylko na tych podatników, którzy poprzez celowe, uporczywe działania i wprowadzane błędy uniemożliwiają weryfikacje prawidłowości transakcji, jeżeli naczelnik urzędu skarbowego uzna, że nałożenie tej kary jest zasadne

Możliwość nałożenia tej kary przez naczelnika urzędu skarbowego poprzedzone będzie wezwaniem podatnika do skorygowania błędów, w którym to wezwaniu błędy te zostaną wskazane. 

Kara pieniężna nie będzie nakładana, jeżeli podatnik w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania: − prześle skorygowany plik w zakresie błędów wskazanych w wezwaniu lub − złoży wyjaśnienia, w których wykaże, że ewidencja nie zawiera błędów, o których mowa w wezwaniu. 

Poniżej link do odpowiedzi Ministerstwa Finansów na interpelację poselską w tej sprawie.

http://orka2.sejm.gov.pl/INT9.nsf/klucz/ATTBVADSN/%24FILE/i12180-o1.pdf

Sylwester Majewski

Radca prawny OIA w Warszawie

Leave a reply